skrot

Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.



LENE RASK

LÆRER, TINGSTRUP SKOLE

SKROT GUD
børnekunst om gudsforestillinger


Der er aldrig nogen, som har set Gud, men alle kender ordet gud; og møder det typisk tidligt i deres liv. Fantasien får forholdsvis frit spil, når vi skal danne os gudsbilleder, og forskning viser at børn netop bruger tanker om gud og andre religiøse spekulationer til at placere sig selv i rum og tid (Robert Cole: The Spiritual Life of Children, 1990).


Projektet Skrot gud hjælper eleverne med at forme og samtale om gudsforestillinger Dermed røres de dybeste lag i kristendomsfaget, velvidende at man aldrig blive færdig med at undersøge gudsbilleder.


Konsulenten og en stor kasse med gammelt skrot, dimser, dingenoter og diverse gæster klassen og lader elevernes hænder forme deres tanker om, hvem og hvad Gud er. Vi leger og skaber, før vi tænker og taler sammen. Der er udarbejdet et undervisningsmateriale, som kan rekvieres [her].


Målgruppen: 3. - 5. klasse
Fag: Kristendom og billedkunst
Varighed: 4 lektioner på samme dag

Tilmelding her


Projektet er inspireret af bogen SKROT GUD af Julie Dufour Wiese og Serine Sinding Yde, Religionspædagogisk Forlag 2011


Ønsker man at synge sig gennem andre gudsbilleder, kan man måske bruge salmesangsmaterialet Hvem er Gud? [klik her]

 

123697023_3567508643291919_4602105905049576673_n
123581713_3567508943291889_191396777719004134_n
123681399_3567508443291939_6625827895399613781_n
123646083_3567508906625226_443746732514327720_n
123647476_3567508433291940_7593436409475433794_n
IMG_6847b
123764223_3567508709958579_1835598243378677800_n

”Skrot Gud” er en forfriskende anderledes måde at lære eleverne om noget så abstrakt som gudsbegrebet. Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.

Min klasse var ”flyvende” og det var en fornøjelse at se deres færdige produkter.

Deres reaktion var: ”Det var mega sjovt.”


Lene Rask
Tingstrup skole