LENE RASK
LÆRER, TINGSTRUP SKOLE
Der er aldrig nogen, som har set Gud, men alle kender ordet gud; og møder det typisk tidligt i deres liv. Fantasien får forholdsvis frit spil, når vi skal danne os gudsbilleder, og forskning viser at børn netop bruger tanker om gud og andre religiøse spekulationer til at placere sig selv i rum og tid (Robert Cole: The Spiritual Life of Children, 1990).
Projektet Skrot-skulptur om ordet gud hjælper eleverne med at forme og samtale om gudsforestillinger Dermed røres de dybeste lag i kristendomsfaget, velvidende at man aldrig blive færdig med at undersøge gudsbilleder.
Konsulenten og en stor kasse med gammelt skrot, dimser, dingenoter og diverse besøger klassen og lader elevernes hænder forme deres møde med ordet gud, før de gør sig tanker om, hvem og hvad Gud er. Vi leger og skaber, før vi tænker og taler sammen.
Der er udarbejdet et undervisningsmateriale, der arbejder videre med grundlæggende spørgsmål om gud som begreb, gud i religionerne og især de utallige gudsmetaforer, der står skrevet i bibelen. Materialet kan rekvireres [her].
Der er nødvendigt, at vi har adgang til et værksted; helst billedkunst. Desuden er det vigtigt, at eleverne den dag tager tøj på, som gerne må blive beskidt - for beskidte bliver vi alle sammen af rust og olierester; skrottet stammer fra en lokal smed.
Målgruppen: 4. - 6. klasse
Fag: Kristendom og billedkunst
Varighed: 4 lektioner på samme dag
Projektperiode: Uge 4 - 6 2024 og uge 20 - 22 2025
Projektet er inspireret af bogen SKROT GUD af Julie Dufour Wiese og Serine Sinding Yde, Religionspædagogisk Forlag 2011
Værker og arbejdende elever fra skoleåret 2020-2024
”Skrot Gud” er en forfriskende anderledes måde at lære eleverne om noget så abstrakt som gudsbegrebet. Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.
Min klasse var ”flyvende” og det var en fornøjelse at se deres færdige produkter.
Deres reaktion var: ”Det var mega sjovt.”
Lene Rask
Tingstrup skole
Billedet...
her viser et kunstværk, som en pige fra Koldby skole har skabt. Først valgte hun skrot fra den bunke, som konsulenten havde med. Så begyndte hun at samle sit værk, og lidt efter lidt dukkede tanker og betydninger op i hende. Først da værket var færdigt, begyndte hun at bruge sproget til at forklare, hvad det forestiller. Det er noget med evighed. Måske fire døre ind til evigheden. Noget med paradis og tid.