skrot

Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.



LENE RASK

LÆRER, TINGSTRUP SKOLE

SKROT-SKULPTUR
om ordet gud


Der er aldrig nogen, som har set Gud, men alle kender ordet gud; og møder det typisk tidligt i deres liv. Fantasien får forholdsvis frit spil, når vi skal danne os gudsbilleder, og forskning viser at børn netop bruger tanker om gud og andre religiøse spekulationer til at placere sig selv i rum og tid (Robert Cole: The Spiritual Life of Children, 1990).


Projektet Skrot-skulptur om ordet gud hjælper eleverne med at forme og samtale om gudsforestillinger Dermed røres de dybeste lag i kristendomsfaget, velvidende at man aldrig blive færdig med at undersøge gudsbilleder.


Konsulenten og en stor kasse med gammelt skrot, dimser, dingenoter og diverse besøger klassen og lader elevernes hænder forme deres møde med ordet gud, før de gør sig tanker om, hvem og hvad Gud er. Vi leger og skaber, før vi tænker og taler sammen.


Der er udarbejdet et undervisningsmateriale, der arbejder videre med grundlæggende spørgsmål om gud som begreb, gud i religionerne og især de utallige gudsmetaforer, der står skrevet i bibelen. Materialet kan rekvireres [her].


Der er nødvendigt, at vi har adgang til et værksted; helst billedkunst. Desuden er det vigtigt, at eleverne den dag tager tøj på, som gerne må blive beskidt - for beskidte bliver vi alle sammen af rust og olierester; skrottet stammer fra en lokal smed.


Målgruppen: 4. - 6. klasse
Fag: Kristendom og billedkunst
Varighed: 4 lektioner på samme dag

Projektperiode: Uge 4 - 6 2024 og uge 20 - 22 2025


Projektet er inspireret af bogen SKROT GUD af Julie Dufour Wiese og Serine Sinding Yde, Religionspædagogisk Forlag 2011

 

IMG_5991b
IMG_5998
IMG_6001
IMG_5769
IMG_7297
IMG_7291
IMG_5999
IMG_7234
IMG_7223
IMG_7296
IMG_7290
IMG_7299
IMG_5763
IMG_5764
IMG_5765
IMG_5768
IMG_5978
IMG_5975
IMG_5989
IMG_5970
IMG_5993
IMG_5988
IMG_7214
IMG_6002
IMG_5995
IMG_7295
IMG_7215
IMG_7293
IMG_7294
IMG_7298
IMG_7300
IMG_7301
IMG_5760
IMG_5767
IMG_5761
IMG_5770
IMG_7218
IMG_6002(1)
IMG_7292
IMG_5762
IMG_5969

Værker og arbejdende elever fra skoleåret 2020-2024

”Skrot Gud” er en forfriskende anderledes måde at lære eleverne om noget så abstrakt som gudsbegrebet. Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.

Min klasse var ”flyvende” og det var en fornøjelse at se deres færdige produkter.

Deres reaktion var: ”Det var mega sjovt.”


Lene Rask
Tingstrup skole

Billedet...

her viser et kunstværk, som en pige fra Koldby skole har skabt. Først valgte hun skrot fra den bunke, som konsulenten havde med. Så begyndte hun at samle sit værk, og lidt efter lidt dukkede tanker og betydninger op i hende. Først da værket var færdigt, begyndte hun at bruge sproget til at forklare, hvad det forestiller. Det er noget med evighed. Måske fire døre ind til evigheden. Noget med paradis og tid.