LENE RASK
LÆRER, TINGSTRUP SKOLE
SKROT GUD
børnekunst om gudsforestillinger
Der er aldrig nogen, som har set Gud, men alle kender ordet gud; og møder det typisk tidligt i deres liv. Fantasien får forholdsvis frit spil, når vi skal danne os gudsbilleder, og forskning viser at børn netop bruger tanker om gud og andre religiøse spekulationer til at placere sig selv i rum og tid (Robert Cole: The Spiritual Life of Children, 1990).
Projektet Skrot gud hjælper eleverne med at forme og samtale om gudsforestillinger Dermed røres de dybeste lag i kristendomsfaget, velvidende at man aldrig blive færdig med at undersøge gudsbilleder.
Konsulenten og en stor kasse med gammelt skrot, dimser, dingenoter og diverse gæster klassen og lader elevernes hænder forme deres tanker om, hvem og hvad Gud er. Vi leger og skaber, før vi tænker og taler sammen. Der er udarbejdet et undervisningsmateriale, som kan rekvieres [her].
Målgruppen: 3. - 5. klasse
Fag: Kristendom og billedkunst
Varighed: 4 lektioner på samme dag
Projektet er inspireret af bogen SKROT GUD af Julie Dufour Wiese og Serine Sinding Yde, Religionspædagogisk Forlag 2011
Ønsker man at synge sig gennem andre gudsbilleder, kan man måske bruge salmesangsmaterialet Hvem er Gud? [klik her]
”Skrot Gud” er en forfriskende anderledes måde at lære eleverne om noget så abstrakt som gudsbegrebet. Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.
Min klasse var ”flyvende” og det var en fornøjelse at se deres færdige produkter.
Deres reaktion var: ”Det var mega sjovt.”
Lene Rask
Tingstrup skole