LYDSPOR
leg med lyd i bibelske fortællinger
To platforme:
Én for indskolingen og én for mellemtrinnet.
Musik, eksistens og kristendom hænger tæt sammen. I dette projekt skal elever i indskolingen udforske, hvordan orgelmusik kan udtrykke følelser og stemninger på en anden måde end det talte sprog.
Indskolingsforløbet
Indgangen til arbejdet er et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne hører, hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, melankoli og eufori.
På skolen arbejder eleverne med fem udvalgte bibelfortællinger, som alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål: Noa, Jonas, Moses, Maria-historien og Den lamme i Kapernaum.
Mellemtrinsforløbet
Den tilmeldte lærer modtager et undervisningsmateriale, hvori der er oplæg til at arbejde med 5 bibelfortællinger bl.a. Påskeberetningen, Den fortabte søn og Syndefaldet.
Men i princippet kan man vælge at lave et lydspor til en hvilken som helst fortælling, og på den måde arbejde med at udtrykke stemninger, fortolke og samtale om eksistens og livsvilkår.
I begge forløbet kommer elevene til at udforske sammenhængen mellem
bibelfortælling
tilværelsesspørgsmål
kirkens musikalske udtryk
Til projektet er udviklet en IT-platform, hvor eleverne online sampler deres egen musikfortælling af effektlyde og stumper af orgelmusik. Desuden indgår der i projektet en nytegnet animationsfilm, der tematiserer arbejdet med de centrale tilværelsesspørgsmål gennem musik og lyd.
Lydspor udbydes af Landsnetværket af Folkekirkelige skoletjenester.
Tilmeldte lærere modtager:
Undervisningsoplæg med lærervejledning og baggrundsstof om æstetiske lærerprocesser.
Animationsfilm
Login til et online lydprogram
Lydsang skrevet til projektet.
Målgruppe: 1.- 3. klasse/ 4.- 6. klasse
Fag: Musik og kristendomskundskab
Lektioner: 8-12 lektioner
Tilmelding hele året [klik her]