KNUST
en æstetisk undersøgelse
Det er en menneskelig grunderfaring, at livet indeholder brud og ar. Livet går i stykker, og stykkerne skal samles sammen igen. Ar af sammenbruddets brudflader træder tydeligt frem, og selvom de med årene blegner, vil de altid være med os. I populærkulturen er temaet aktuelt (lyt fx til ’Beautiful Scars’ af Maximillian [klik her]), og man kan møde børn og unge, der i frygt for fejl og brud virker modløse og handlingslammede.
I Bibelen er skabelse-fald-nyskabelse en grundfigur, som vi genfinder i en lang rækker tekster og fortællinger. Projektet ’Knust’ vil med udgangspunkt i en æstetisk undersøgelse, der er inspireret af den japanske brugskunst-metoder kintsugi, give eleverne erfaringer og erkendelser, som kan bidrage til deres forståelse af fald og brud som et almenmenneskeligt grundvilkår.
Projektet består af et værkstedsarbejde på 2 lektioner, hvor konsulenten medbringer alt, som skal bruges:
Den kunstneriske aktivitet, der gerne må foregå i skolens billedkunstlokale, indeholder:
Derefter kan man arbejde videre med teamet i bibelske beretninger og nutidig kultur i 2 - 4 lektioner ved hjælp af ideer fra projekthjemmesiden, som man får adgang til ved tilmelding.
Målgruppe: 6. - 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Projektperiode: Uge 40 - 41, uge 2 - 3 og uge 18 - 19.
Varighed: 2 lektioner (og efterbearbejdning på 2 - 4 lektioner ved hjælp af opgaver fra projekthjemmesiden)