knust

KNUST

en æstetisk undersøgelse


Det er en menneskelig grunderfaring, at livet indeholder brud og ar. Livet går i stykker, og stykkerne skal samles sammen igen. Ar af sammenbruddets brudflader træder tydeligt frem, og selvom de med årene blegner, vil de altid være med os. I populærkulturen er temaet aktuelt (lyt fx til ’Beautiful Scars’ af Maximillian [klik her]), og man kan møde børn og unge, der i frygt for fejl og brud virker modløse og handlingslammede.


I Bibelen er skabelse-fald-nyskabelse en grundfigur,  som vi genfinder i en lang rækker tekster og fortællinger. Projektet ’Knust’ vil med udgangspunkt i en æstetisk undersøgelse, der er inspireret af den japanske brugskunst-metoder kintsugi, give eleverne erfaringer og erkendelser, som kan bidrage til deres forståelse af fald og brud som et almenmenneskeligt grundvilkår.


Projektet består af et værkstedsarbejde på 2 lektioner, hvor konsulenten medbringer alt, som skal bruges:















Den kunstneriske aktivitet, der gerne må foregå i skolens billedkunstlokale, indeholder:

  • Intro, hvor vi bl.a. møder den peruvianske kunstner Karen Macher Nest.
  • Udvælgelse af kop, der passer til dig og din personlighed.
  • Refleksion over mødet mellem sten og kop (se video nedenfor).
  • Reparation af den knuste kop. Samle den igen - måske på en ny måde.
  • Male brudfladerne med guld.
  • Refleksion over den nye kop.
  • Give værket et navn.
  • Udstilling.


Derefter kan man arbejde videre med teamet i bibelske beretninger og nutidig kultur i 2 - 4 lektioner ved hjælp af ideer fra projekthjemmesiden, som man får adgang til ved tilmelding.


Målgruppe: 6. - 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab

Projektperiode: Uge 40 - 41, uge 2 - 3 og uge 18 - 19.
Varighed: 2 lektioner (og efterbearbejdning på 2 - 4 lektioner ved hjælp af opgaver fra projekthjemmesiden)

 

IMG_7529
IMG_7496
IMG_7495
IMG_7535
IMG_7545
IMG_7549
IMG_7568
IMG_7580
IMG_7587