workshops
Man kan få viden om og sans for salmer på mange måder. Dette projekt inviterer til en
æstetisk undersøgelse af salmer ved at lade lærere og elever selv skabe nye salmer ved
hjælp af ordene i gamle salme- og børnebøger i et salme-laboratorium. Sanseindtryk og stemninger sætter elever i gang med deres søgen efter ord og sætninger.
Ud af elevernes vers samler, klipper og former konsulenten en nye salme til hver deltagende klasse.
Cut-up-teknikken er gammel og stammer faktisk fra dadaisterne i 1920’ere, Du kan læse en blog-artikel af kunstneren Cecilie Rosdahl på Folkeskolen, hvor hun præsenterer metoden [klik her].
Konsulenten medbringer materialerne til workshoppen. Vi skal bruge et lokale, hvor der er borde og stole, som jeg kan få adgang til mindst 1 time, før workshoppen skal afvikles.
Målgruppe: 4.- 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab (og billedkunst)
Projektperiode: Hele året
Varighed: 2 lektioner
Efterårssalme
klippet og samlet af elever fra Sønderhå-Hørsted friskole
Vi standser midt på jorden
og ser, at mark forgår
når lyden går på fjorden
i stormfuldt efterår
En lille hjord vil fryse
på nattemørke sted
I nat vil sjæle lyse
og dryppe dråber ned
En by af lys vil skinne
i visne blades dans
en fæl sort nat vil finde
sit lys i stjerneglans
Vi ser i dødens skygge
Gud kom som Far og Søn
i nattens mørke lykke
han sang sin aftenbøn
Spring paradis af huse
når blomster fryser ind
lad aftenstorme suse
skab liv i frossen vind
Melodi: Jeg ved en lærkerede