Det kan varmt anbefales.
Det har været rigtig fint, at der var et "før forløb" på skolen,
et "under forløb" i kirken og et "efter forløb" på skolen.
AGNETHE MADSBØLL
LÆRER, TINGSTRUP SKOLE
ENESTÅENDE
sensorisk teater og
Jesper Wung-Sung-novelle
Hvad betyder det at være enestående? Føles det godt at være enestående, eller er det noget, man helst vil undgå? Kan enestående betyde, at man står ene (og måske alene) uden for fællesskabet? Har det noget at gøre med en særlig god præstation? Eller er man allerede enestående uanset hvad?
I dette forløb skal eleverne med sanserne, gennem filosofiske samtaler og i mødet med litteratur og billeder undersøge forskellige betydninger af det at være ENE-STÅENDE.
Inspireret af sensorisk teater og i samarbejde med scenekunstner Betina Birkjær er der tilrettelagt et helt særligt besøg i kirken. Her møder eleverne forskellige fortællinger og sanseoplevelser, der alle har med det enestående at gøre, og som kan være med til at åbne for filosofiske samtaler.
Forfatteren Jesper Wung-Sung har skrevet en ny novelle til dette undervisningsforløb. I novellen Ottoseen bliver drengen Otto imponeret af den jævnaldrende Victors enestående perfekte liv på de sociale medier. Otto opretter en falsk profil, hvor han fremstår som alt det, han ville ønske, han var: stærk, populær, flot og klog. Men en dag spørger Victor, om de skal mødes – sådan i virkeligheden…
Derudover arbejder eleverne med den bibelske fortælling om Peter, der så gerne ville være den bedste blandt Jesus’ disciple, men svigter Jesus i det afgørende øjeblik. Alligevel får Peter at vide, at han er enestående.
Tilmeldte lærere modtager ny novelle af Jesper Wung-Sung, adgang til hjemmeside, undervisningsvejledning og invitation til sansebesøg i kirken.
Målgruppe: 5. - 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Projektperiode: Uge 36 - 41 2023
Varighed: 2 lektioners kirkebesøg og 4 - 8 lektioner i klassen
Min 6. klasse har deltaget i projekt Enestående. Projektet passer meget fint til en 6. klasse, og de 12 timer, der er afsat, er passende. Det kan varmt anbefales. Det har været rigtig fint, at der var et "før forløb" på skolen, et "under forløb" i kirken og et "efter forløb" på skolen. Det har gjort det interessant for eleverne, at vi arbejdede hen imod noget praktisk ud af huset. Jeg har brugt både dansk- og kristendomstimer til det, da det er et fint tværfagligt forløb med både etik, novellelæsning og perspektivering til bibelske fortællinger og græsk mytologi.
Agnethe Madsbøll, Tingstrup Skole
Billede fra sensorisk teater i Øsløs kirke med elever fra Vejlernes Naturfriskole, taget af læreren Ditte.